Diamantroven

fill_642x386_57047912

Een van grootste uitvoerhavens ter wereld voor de handel in diamanten is Brussels Airport, de luchthaven ligt ongeveer 40 kilometer van Antwerpen af, waar het hart van de diamantenindustrie van de wereld gevonden kan worden.

De handel in diamant is een handel die nog steeds blijft floreren, in 2014 werd er 6,95 miljoen karaat geëxporteerd.

Maar een plaats die zoveel diamanten verhandelt, is ook kwetsbaar en een doelwit van criminelen. In februari 2013 werd er nog een gewapende overal uitgevoerd door acht zwaarbewapende mannen. De buit? 50 miljoen aan ruwe diamanten. Het vliegtuig in kwestie was van Brink’s welke bekend staat om zijn diamantenexport. Het is echter niet de eerste (of laatste) keer dat criminelen zich storten op de Belgische diamanthandel. Ook in Antwerpen zijn regelmatig overvallen.

Oktober 2012, een overval op een Indiase handelaar, de buit? Rond de 21 miljoen euro. De daders, die vermoedelijk tot de Italiaanse maffia behoren, zijn nog altijd op de vlucht. De politie van Antwerpen heeft een beloning van 500.000 euro uitgeloofd voor de gever van de gouden tip.

Maart 2010, een vergelijkbare roof, criminelen drongen binnen van een Indiase diamantair in Wilrijk. Hier was de buit 4,5 miljoen nadat de criminelen de diamantair dwongen om zijn diamanten uit de winkel te halen.

De grootste diamantroof ooit echter, vond plaats in februari 2003, een inbraak in de kluizenzaal van het Antwerp Diamond Centre. Hierbij zijn 160 kluizen leeggehaald met een buit van minstens 100 miljoen euro aan diamanten alleen. Hoewel de roof de diamantroof van de eeuw genoemd werd, is de dader later opgepakt. De Italiaan Leonardo Notarbarolo, hij werd ook veroordeeld. De buit? Die is echter nooit teruggevonden.

De criminelen richten zich echter niet alleen op de diamantairs en handelaren, in 2007 werd er een kantoor van de ABN Amro beroofd in de diamantwijk van de stad, en hier leverde de buit de criminelen 21 miljoen euro op.

De handel in diamanten is meerdere malen stilgelegd, in 2001 is de export twee keer stilgelegd omdat de luchtvaartmaatschappijen weigerden te vliegen na een overval die mislukt was. De veiligheid liet volgens hen te wensen over.